راهنمای برچسب لاستیک بر اساس استاندارد اتحادیه اروپا

راهنمای برچسب لاستیک بر اساس استاندارد اتحادیه اروپا

 

 

در واقع خرید لاستیک ماشین، فرایندی تخصصی است که باید نکات بسیاری را در آن در نظر داشت. ساده ترین این موارد خواندن سایز لاستیک از روی جداره آن است که اطلاعاتی شامل پهنا، فاق، تاریخ تولید و شاخص UTQG را به شما ارائه می دهد. مساله دیگر نوع لاستیک است که باید با توجه به نحوه رانندگی و جاده محل تردد در مورد آن تصمیم بگیرید. انواع مختلف لاستیک های بر اساس فصل و کاربری را می توانید در سبد محصولات بیشتر برندهای معتبر پیدا کنید.

آگاهی از همه این موارد می تواند منجر به خریدی آگاهانه شود. یکی دیگر از مواردی که می توانید در خرید تایر خود در نظر بگیرید، برچسب تایر است. برچسب‌های تایر معرفی ‌شدند تا  به خریدار، اطلاعات قابل مقایسه ارائه دهند تا بتوانید در مورد نوع لاستیکی که می‌خرید تصمیم بگیرید. برچسب‌ها در قالبی استاندارد برای همه لاستیک‌ها ارائه می‌شوند، بنابراین مهم نیست که به تایر پیرلی، گودیر یا هانکوک نگاه می‌کنید - می‌توانید اطلاعات حیاتی تایر را مقایسه کنید تا ببینید چه تایری خرید می‌کنید.

 

در سال 2021، برچسب لاستیک اتحادیه اروپا تغییر کرد تا به مصرف کنندگان کمک کند تا هنگام خرید لاستیک های جدید اطلاعات بهتری کسب کنند. این برچسب جدید اروپایی برای تایرهای خودروهای سواری ، لاستیک‌های کامیون سبک  و تایرهای کامیون‌های سنگین اعمال می‌شود.

برچسب اجباری جدید تایر اروپایی باید روی لاستیک یا در محل فروش همه لاستیک‌های تولید شده از 1 مه 2021 نشان داده شود. این برچسب کارایی، سازگاری با محیط زیست و ایمنی لاستیک را نشان می‌دهد. همچنین نشان دهنده عملکرد لاستیک هایی است که به طور خاص برای استفاده در شرایط برف و یخ شدید طراحی شده اند. برچسب تایر امکان مقایسه لاستیک ها را فراهم می کند و هدف آن تشویق استفاده از لاستیک های ایمن تر، کارآمدتر و بی صداتر است.

 

با این حال، این برچسب تنها 5 معیار عملکرد را لیست می کند، در صورتی که در واقع 50 معیار عملکرد برای ارزیابی کیفیت یک لاستیک وجود داشته باشد. به عنوان مثال: مقاومت در برابر سایش (مسافت پیموده شده)، ترمز بر روی سطوح خشک، کشش روی برف، چسبندگی جانبی روی یخ، صدای خودرو، هندلینگ و آب پلنینگ.

 

guide-to-tyre-labelling-eu

اطلاعات ضروری روی برچسب لاستیک

 

برچسب لاستیک دارای اطلاعاتی در مورد سه حوزه کلیدی است: بهره وری سوخت، چسبندگی در مرطوب و سر و صدای خارجی.

 

guide-to-tyre-labelling-eu

 

راندمان سوخت

لاستیک ها مسئول تقریباً 20 درصد مصرف سوخت خودرو هستند که عمدتاً به دلیل مقاومت غلتشی آنها است. مقاومت غلتشی که به‌عنوان «اصطکاک غلتشی» و «کشش غلتشی» نیز شناخته می‌شود، مقاومت بین تایر و سطح جاده است و می‌تواند تحت‌تاثیر موادی که تایر از آن ساخته شده است، قرار بگیرد. تولیدکنندگان تایر تحقیقات گسترده ای را در مورد مواد تولیدی خود انجام می دهند که یکی از اهداف آنها کاهش مقاومت غلتشی است.

بسته به مقاومت غلتشی لاستیک، راندمان سوخت آن از کلاس A متغیر است که نشان دهنده بهترین مصرف سوخت تا کلاس E است و بدترین مصرف سوخت را ارائه می دهد. در بین کلاس ها، مصرف سوخت تقریباً 0.1 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی افزایش می یابد. به زبان ساده، تایرهای کم مصرف برای چرخیدن به انرژی کمتری نیاز دارند کاهش مقاومت غلتشی می تواند به بهبود راندمان سوخت کمک کند. بنابراین، اگر لاستیک‌هایی را به‌جای E با برچسب راندمان سوخت A انتخاب کنید –می‌تواند به شما کمک کند سالانه 80 لیتر سوخت صرفه‌جویی کنید.

این امر همچنین برای محیط زیست مفید است، زیرا انتشار CO2 به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

 

 

کشش روی سطح خیس

لاستیک‌ها نقش مهمی در فاصله توقف خودرو دارند - یعنی فاصله زمانی که ترمز می‌زنید تا زمانی که خودروی شما متوقف شود. توقف در شرایط مرطوب در مقایسه با خشک به دلیل مقدار آب نگهداشته شده روی لاستیک ها و خوابیدن روی سطح جاده بیشتر طول می کشد. الگوهای بریده شده در سطح لاستیک (آج) برای کمک به پخش آب طراحی شده اند و این یکی دیگر از زمینه های تحقیقاتی کلیدی برای تولید کنندگان لاستیک است. اکنون می توانید مقایسه کنید که یک تایر در ترمز خیس چقدر کارآمد عمل می کند.

 

به عنوان مثال، تفاوت در فاصله ترمز خیس بین یک خودروی مجهز به لاستیک های طبقه بندی شده به عنوان "A" در مقایسه با "E" بیش از 10 متر است، یعنی معادل طول 2 خودرو! هنگامی که با سرعت ترمز می کنید، واضح است که این مشخصه تفاوت بزرگی در ایمنی رانندگی شما ایجاد می کند.

 

 

سر و صدای تایر

صدایی که لاستیک شما ایجاد می کند ممکن است در هنگام خرید لاستیک عامل مهمی به نظر نرسد – اما اگر زمان زیادی از روز خود را صرف رانندگی در بزرگراه ها می کنید، ممکن است ترجیح دهید روی چیزی سرمایه گذاری کنید که به راحتی رانندگی شما کمک می کند. تا به حال، تا زمانی که لاستیک را در جای خود قرار نمی دادید و رانندگی نمی کردید، نمی‌توانستید از میزان صدای آن مطلع شوید، اما اکنون سطح سر و صدا روی برچسب‌های لاستیک اندازه‌گیری می‌شود تا بتوانید آگاهانه در مورد خرید لاستیک خودروی خود تصمیم بگیرید.

 

نویز بر حسب دسی بل (dB) اندازه گیری می شود و گوش انسان می تواند تفاوت بین 3 دسی بل را ثبت کند.

 

برچسب‌های لاستیک دارای سه باند نویز مختلف هستند که این نوارهای نویز در رتبه‌بندی «A»، «B» یا «C» قرار می‌گیرند. اگر برچسب لاستیک از نظر سر و صدا "A" باشد، کمترین میزان انتشار صدای خارجی را ایجاد می کند، در حالی که اگر برچسب "B" و "C" تایر باشد سطوح بالاتری از صدای خارجی تولید می کند. دسی بل (dB) روی برچسب لاستیک نشان داده می شود.

 

روی برخی از تایرها می توان اطلاعاتی شامل کشش برف و یخ را نیز مشاهده کرد.

 

guide-to-tyre-labelling-eu

 

کشش برفی

لاستیک هایی که با نماد برف مشخص شده اند، دارای حداقل مقادیر شاخص چسبندگی برف هستند که در مقررات UNECE شماره 117 مشخص شده است و برای استفاده در شرایط برف شدید مناسب هستند. نماد برف را می توان در لاستیک های زمستانی و بسیاری از لاستیک های چهار فصل یافت.

 

 

کشش یخی

لاستیک های دارای نماد یخ حداقل مقادیر شاخص چسبندگی یخ مربوطه را برآورده می کنند و برای استفاده در شرایط بسیار برفی و یخبندان مناسب هستند. در حال حاضر نماد یخ را فقط می توان بر روی برچسب لاستیک خودروهای سواری یافت.

لاستیک‌های دارای پیکتوگرام چسبندگی یخ به طور خاص برای سطح جاده پوشیده از یخ و برف فشرده طراحی شده‌اند. این لاستیک ها فقط باید در شرایط آب و هوایی بسیار شدید (مانند دمای سرد) استفاده شوند. استفاده از لاستیک‌های با چسبندگی برای یخ در شرایط آب و هوایی کمتر شدید (مانند شرایط مرطوب یا دمای گرمتر) می‌تواند منجر به عملکرد پایین‌تر از حد مطلوب، به‌ویژه از نظر چسبندگی، هندلینگ و سایش شود.

 

اتحادیه اروپا یک پایگاه داده محصولات اروپایی برای برچسب گذاری انرژی (EPREL) دارد. اطلاعات تایر (برچسب) در پایگاه داده را می توان از 1 مه 2021 مشاهده کرد. برچسب لاستیک جدید همچنین حاوی یک کد QR است که با آن داده های برگه اطلاعات محصول، همانطور که در ضمیمه III مقررات (EU) 2020 اشاره شده است، در نهایت در دسترس همه خواهد بود.

 

با اشاره به مقررات اروپایی (EU) 2020/740 فوق الذکر، ما تأکید می کنیم که رفتار راننده عامل اصلی تعیین کننده مصرف سوخت و ایمنی جاده است و به ویژه اینکه:

  • رانندگی مسئولانه زیست محیطی می تواند مصرف سوخت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد
  • فشار تایرها باید به طور منظم برای بهینه سازی راندمان سوخت و چسبندگی در مرطوب بررسی شود
  • فواصل قانونی همیشه باید به شدت رعایت شود

 

مقررات برچسب تایر شامل موارد زیر نمی شود:

 

  • لاستیک های حرفه ای آفرود؛
  • لاستیک‌هایی که فقط برای نصب روی وسایل نقلیه‌ای طراحی شده‌اند که برای اولین بار قبل از 1 اکتبر 1990 ثبت نام کرده‌اند.
  • تایرهای یدکی استفاده موقت از نوع T؛
  • لاستیک هایی که امتیاز سرعت آنها کمتر از 80 کیلومتر در ساعت است.
  • لاستیک هایی که قطر رینگ اسمی آنها از 254 میلی متر تجاوز نمی کند یا 635 میلی متر یا بیشتر است.
  • لاستیک های مجهز به دستگاه های اضافی برای بهبود ویژگی های کشش، مانند لاستیک های میخ دار.
  • لاستیک هایی که فقط برای نصب بر روی وسایل نقلیه مسابقه ای طراحی شده اند.
  • لاستیک های دست دوم، مگر اینکه این لاستیک ها از کشور ثالث وارد شده باشند.

 

کلام آخر

اطلاعات مربوط به انواع تایر امروزه به آسانی در اینترنت قابل دسترسی است و اگر شما از کسانی هستید که به دنبال تصمیم آگاهانه در خرید لاستیک هستید می توانید با تکیه بر این اطلاعات بهترین انتخاب را در خرید خود انجام دهید.

این امر موجب شده است که دیگر نیازی به خرید حضوری لاستیک نباشد. اگر فرصت کافی ندارید یا هنوز در تصمیم برای خرید لاستیک مناسب خودروی خود مردد هستید. ما در همپالاستیک راههای ارتباطی مختلفی را برای مشاوره رایگان به شما ایجاد کردیم. به دنبال هر تایری(از سواری گرفته تا اتوبوسی و کامیونی) با هر برندی هستید؛ همپالاستیک بهترین قیمت لاستیک را با ضمانت اصالت و امکان تست هفت روزه ارائه می دهد. با دنبال کردن ما در شبکه های اجتماعی بروز بمانید.