بررسی شاخص سایش، چسبندگی و تحمل دمایی لاستیک

بررسی شاخص سایش، چسبندگی و تحمل دمایی لاستیک

لاستیک ها حروف، اعداد و نمادهای زیادی در دیواره های جانبی خود دارند که به خریداران کمک می کند تا انتخاب مناسبی برای وسیله نقلیه خود داشته باشند. با این حال، به هم ریختگی این کاراکترها حتی خریدار آگاه را تا حدی گیج می کند.

در این مقاله از همپالاستیک، ما مجموعه ای از کاراکترهای دیوارهای جانبی لاستیک را توضیح می دهیم. این کاراکترها شامل شاخص سایش لاستیک ( Treadwear ) ،  درجه حرارت تایر( Temperature) و چسبندگی(Traction ) هستند.

سازمان حمل و نقل ایالات متحده (DOT) سیستم رتبه بندی آج تایر را در دهه 1970 ایجاد کرد تا به خریداران لاستیک کمک کند، دنیای پیچیده لاستیک خودروهای سواری را درک کنند. استاندارد  UTQG (درجه کیفیت یکنواخت لاستیک) برای درجه بندی لاستیک ها شامل شاخص سایش، دما و چسبندگی است که جداگانه بررسی می شوند.

تقریباً تمام تایرها در ایالات متحده دارای رتبه UTQG هستند. علامت گذاری UTQG برای لاستیک های کامیون سبک با آج عمیق، لاستیک های زمستانی/برفی، لاستیک های یدکی موقت، لاستیک های تریلر و لاستیک هایی با قطر کمتر از 12 اینچ  و لاستیک دوچرخه مورد نیاز نیست.

treadwear-temp-traction-tires

شاخص سایش( Treadwear )

شاخص سایش لاستیک به ما کمک می‌کنند تا ارزش یک لاستیک را تعیین کنیم و به سؤالاتی مانند این که یک تایر چقدر دوام می‌آورد پاسخ دهیم؟ و آیا عمر مورد انتظار لاستیک ارزش قیمتش را دارد؟

آج لاستیک چیست؟

 ابتدا، بیایید مطمئن شویم که وقتی در مورد آج صحبت می کنیم منظور را متوجه شده اید. آج لاستیک تنها بخشی از لاستیک است که تماس مستقیم با جاده برقرار می کند. همانطور که با لاستیک ها رانندگی می کنید، این بخش به آرامی فرسوده می شود - این یعنی ساییدگی آج.

بنابراین، شاخص سایش آج به عمر مورد انتظار یک تایر اشاره دارد.  هر چه مقدار آن بزرگتر باشد، لاستیک دیرتر دچار سایش می شود. وقتی شاخص سایش یک لاستیک 180 یا 200 یا 400، 500 یا 700 می گیرد یعنی چه؟ آیا عدد بالاتر به این معنی است که لاستیک بهتر است؟

نحوه اندازه گیری شاخص سایش آج

 با وجود اینکه دولت ایالات متحده تولیدکنندان را از سال 1979 موظف به درج رتبه‌بندی UTQG برای لاستیک ها کرده است. اما واقعاً دولت آزمایش‌ها را برای تعیین اعداد انجام نمی‌دهند. تولیدکنندگان، لاستیک ها را خود آزمایش و رتبه بندی می کنند و گزارش هایی را به اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های ایالات متحده (NHTSA) ارائه می کنند.

رتبه بندی آج UTQG به این معنی است که سازنده لاستیک ها را به یک مرکز آزمایش می برد، آن را روی یک وسیله نقلیه آزمایشی قرار می دهد و آن را با یک تایر استاندارد با شاخص سایش آج 100 در یک مسیر به طول 400 مایل مقایسه می کند.

درجه بندی آج تایر به سادگی به این معنی است که وقتی یک تایر در برابر یک تایر کنترلی آزمایش می شود، آج آن دو، سه، چهار یا بیشتر از استانداردی که روی آن آزمایش شده است کندتر ساییده می شود. اینکه تایری با شاخص سایش مثلا 300 چه مسافتی را می تواند طی کند، به آسانی قابل پاسخ نیست. عوامل زیادی وجود دارد که بر عمر مورد انتظار یک لاستیک از نظر مسافت پیموده شده تأثیر می گذارد.

سایش آج‌ می‌تواند تحت تأثیر پنج عامل قرار گیرد:

طراحی لاستیک: کیفیت لاستیک، طراحی آج و بسیاری از عوامل دیگر که در طراحی تایر نقش دارند، همگی روی مدت زمان ماندگاری آج تأثیر می‌گذارند.

عادت راننده: لاستیک‌های راننده‌ای که به تندی رانندگی نمی‌کند یا ناگهانی ترمز نمی‌کند، بیشتر از یک راننده تهاجمی که ترمزهای خود را می‌کوبد، دوام می‌آورد.

 آب و هوا:  افرادی که در آب و هوای بسیار گرم، آب و هوای بسیار سرد و آب و هوای بسیار بارانی، برفی و یخی زندگی می کنند، ممکن است بیشتر از افرادی که در آب و هوای معتدل زندگی می کنند، ناچار به تعویض لاستیک ها شوند.

 شرایط جاده: سطوح جاده (آسفالت یا زمین های سنگی) و خطرات جاده (چاله ها و زباله ها) بر لاستیک های شما تأثیر می گذارد.

مراقبت از لاستیک: فشار باد لاستیک خود را هر ماه بررسی کنید تا مطمئن شوید لاستیک های شما به درستی باد شده اند. اطمینان حاصل کنید که تایرهای شما مطابق با ضمانت سازنده، تراز هستند.

 با این اوصاف، می‌توانید برای تعیین مدت زمان ماندگاری لاستیک به گارانتی سازنده نگاه کنید. به طور کلی، لاستیک با گارانتی بالاتر (80000 مایل در مقابل 25000 مایل) نشان می دهد که سازنده انتظار دارد تایر عمر طولانی تری داشته باشد.

چه اندازه ای برای شاخص سایش آج مناسب است؟

شاخص سایش آج خوب به نوع آج بستگی دارد. در بخش بعدی، لیستی از میانگین رتبه بندی آج UTQG برای 20 دسته لاستیک ارائه شده  که از تجزیه و تحلیل پایگاه داده ای با بیش از 67000  مدل و نوع آج لاستیک بدست آمده است. پایین‌ترین و بالاترین  UTQG را در هر دسته گنجانده‌ شده تا به شما ایده‌ای از دامنه رتبه‌بندی‌ها در هر دسته ارائه شود. (منبع     www.tireagent.com  )     

treadwear-rating

 

بالاترین رتبه بندی آج 860 برای تایرهای چهار فصل هانکوک Kinergy PT H737  است. آیا این بدان معناست که این لاستیک‌ها بهتر از مثلاً میشلن دیفندر T+H هستند که دارای رتبه UTQG 820 است؟ هر دو تایرهای چهار فصل باکیفیتی هستند که باعث کاهش هیدروپلنینگ، عملکرد خوب و کاهش صدای جاده می شوند. میشلین دیفندر T+H خط ترمز بهتری نسبت به هانکوک دارد. با این حال، هانکوک در مقاومت غلتشی بهتر از میشلین ها عمل کند.

هر دو این تایرها عالی هستند و اینکه انتخاب شما کدام یک است فقط به این بستگی دارد که برای شما چه چیزی مهم است یا در دسترس است. Kinergy PT هانکوک سایزهای بیشتری نسبت به Defender میشلین دارد.

 

آیا لاستیک با شاخص سایش آج 700 بهتر از لاستیکی هست که مثلا شاخص سایش آج 180 داره؟ لاستیک هایی که دارای سایش آج 700 هستند از لاستیک هایی که با آن ها آزمایش شده است بسیار بهتر است. انتظار می رود این تایر 7 برابر بیشتر از یک تایر با درجه بندی آج 100 UTQG دوام بیاورد.

سایش آج 250 در مقایسه با 500 چگونه است؟ انتظار می رود که لاستیک با سایش آج 500 دو برابر بیشتر از لاستیک با شاخص سایش 250 دوام بیاورد.  

چرا کسی می‌خواهد تایرهایی با سطح پایین سایش آج بخرد؟ برخی از انواع آج برای استفاده یا انواع رانندگی بسیار خاص طراحی شده اند. به عنوان مثال، برخی از لاستیک‌های مسابقه‌ای قانونی خیابانی دارای درجه‌بندی آج بسیار پایینی هستند.  این به این دلیل است که تایرهای مسابقه ای نه برای طول عمر بلکه برای عملکرد و سرعت طراحی شده اند.

ارتباط مسافت پیموده شده با شاخص سایش آج

 تولیدکنندگان تایر اعلام نمی کنند که یک لاستیک چند کیلومتر دوام می آورد، زیرا مسافت پیموده شده تایر نه تنها به مواد لاستیک بلکه به عادات رانندگی، آب و هوا و شرایط جاده و میزان مراقبت از وسیله نقلیه و لاستیک های آن بستگی دارد.

شاخص دمای تایر( Temperature)

چرا تایرها به شاخص درجه حرارت نیاز دارند؟ زیرا لاستیک‌ها هنگام قرار گرفتن در جاده داغ می‌شوند و لاستیک‌های بی‌کیفیت می‌توانند منفجر شوند، خراب شوند و در صورت گرم شدن بیش از حد خطرناک شوند. از این رو، در ایالات متحده اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها (NHTSA) بر رتبه بندی ایمنی تایرها نظارت می کند و الزام می کند که همه لاستیک های مسافری باید حداقل رتبه C را کسب کنند.

مقاومت در برابر دما نشان می دهد که یک تایر عمدتاً در موقعیت های با سرعت بالا چگونه عمل می کند. درجه بندی دما A، B و C است. لاستیک هایی با درجه بندی A می توانند در سرعت های بالاتر از 115 مایل در ساعت (معادل 185 کیلومتر بر ساعت ) کار کنند، در حالی که لاستیک هایی با درجه B می توانند در سرعت های بین 100-115 مایل در ساعت (160 تا 185 کیلومتر بر ساعت) کار کنند.  تایرهای درجه C می توانند بین 85 تا 100 مایل در ساعت ( 136 تا 160 کیلومتر بر ساعت) کار کنند.

لاستیک های با شاخص دمای  A برای مسافت های طولانی تر در سرعت های بالانر از 115 مایل در ساعت خنک تر کار می کند. این بدان معنا نیست که لاستیک های درجه حرارت B یا درجه حرارت C کیفیت پایین یا ناایمن هستند. در واقع، وقتی صحبت از درجه بندی دما می شود، ممکن است A، B و C را به عنوان "خوب، بهتر، بهترین" در نظر بگیرید. لاستیک های دمای B بهتر از تایرهای C هستند، اما به اندازه لاستیک های A در دما مقاوم نیستند.

temprature-tires

طبق گفته شرکت ایمنی خودروهای تجاری Bendix، حداکثر دمای تایرها حدود 195 درجه فارنهایت( معادل 90 درجه سانتی گراد) است. رانندگان کامیون به طور خاص بیشتر نگران دمای لاستیک هستند زیرا مسافت های طولانی تری را می پیمایند و وزن اضافه بار آنها فشار بیشتری بر لاستیک ها وارد می کند.

یکی از مواردی که باید به آن فکر کنید، درجه بندی دما با انواع آج های خاص است. محدوده دمایی لاستیک های زمستانی بسیار کمتر از محدوده لاستیک های تابستانی است. شما نمی توانید تایرهای زمستانی را در تمام طول سال استفاده کنید، به خصوص اگر در آب و هوای چهار فصل زندگی می کنید. لاستیک‌های زمستانی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در شرایط یخی، برفی و لجن‌آلود جاده را درگیر کنند. آنها برای دماهای بالا طراحی نشده اند، بنابراین به سرعت خراب می شوند.

شاخص چسبندگی(Traction )

شاخص چسبندگی یا کشش نشان می دهد که یک تایر در شرایط مرطوب چقدر خوب عمل می کند. درجه کشش می تواند AA، A، B یا C باشد. شاخص AA  بالاترین سطح کشش مرطوب با خط ترمز کوتاهتر و C کمترین سطح کشش با بیشترین طول خط ترمز است.

 

لاستیک‌های با عملکرد فوق‌العاده که برای خودروهای اسپرت با عملکرد بالا مهندسی شده‌اند، بالاترین امتیاز کشش AA را دارند. چرا؟ زیرا این وسایل نقلیه تمایل دارند با سرعت های بالاتر رانده شوند و رانندگان تمایل دارند خط ترمز کوتاه تری داشته باشند. بنابراین، یک راننده خودروی اسپرت با عملکرد بالا ممکن است امتیاز کشش AA را ترجیح دهد که چسبندگی بهتری در جاده‌های خیس داشته باشد.

آیا کشش لاستیک با درجه چسبندگی لاستیک یکسان است؟ بله، کشش و چسبندگی هر دو به توانایی لاستیک برای توقف، به ویژه روی سطوح مرطوب اشاره دارد. رتبه بندی کشش بر اساس نحوه عملکرد لاستیک ها در شرایط آزمایش سخت بر روی سطوح مرطوب است.

جدول رتبه بندی کشش تایر

کشش تایر بر روی لنت‌های لغزشی با روسازی های آزمایشی سطوح آسفالتی و بتنی تعیین می شوند.  تریلر لغزنده با سرعت 40 مایل در ساعت پشت یک کامیون بر روی سطوح آزمایشی کشیده می شود. ضریب اصطکاک لاستیک زمانی که تایر سر می خورد اندازه گیری می شود.

جداول رتبه بندی کشش لاستیک می تواند بسیار پیچیده شود، به خصوص زمانی که کارشناسان مواردی مانند نیروی G-force  آسفالت و بتن را در نظر بگیرند. نیروی G به نیروی گرانشی اشاره دارد یا از نظر حرکتی به شتاب اشاره دارد. راستش را بخواهید، هیچ نیازی نیست که مالک خودرو و خریدار لاستیک معمولی ریاضیات و علوم پشت نیروی G را درک کنند، به جز اینکه بدانند هر چه رتبه بالاتر باشد، لاستیک "ایمن تر" است و انتظار می رود فاصله توقف آن کمتر باشد. جدول زیر ضریب کشش مرطوب را در دو سطح مختلف آسفالت و بتن نشان می دهد.

traction-tires

بهتر است برای در نظر گرفتن چسبندگی در زمان خرید لاستیک در نظر داشته باشید که شاخص چسبندگی لاستیک  بر اساس وضعیت تایر نو است. مهم است بدانید:

  • با بالا رفتن سن لاستیک ها، آج آن ها فرسوده می شود و چسبندگی آنها نیز کاهش می یابد.
  • لاستیک هایی که به درستی باد نشده، چرخانده و تراز نشده باشند، سریعتر فرسوده می شوند.
  • هر چه لاستیک سایش بیشتری داشته باشد، خط ترمز مورد انتظار آن بیشتر خواهد بود.
  • بهترین تایرها از نظر چسبندگی معمولاً تایرهایی با عملکرد فوق العاده بالا هستند. هرچند اکثر وسایل نقلیه و رانندگان به تایرهای دارای درجه AA نیاز ندارند.

 

کلام آخر

خرید لاستیک خود را بر اساس توضیحات سازنده، گارانتی مسافت پیموده شده آنها، استفاده مورد نظر از لاستیک ها و همچنین بازخورد سایر مشتریان در مورد لاستیک ها ارزیابی کنید. از مشاوران ما درهمپالاستیک برای پیدا کردن لاستیک مناسب خودروی خود استفاده کنید. ما تایر موردنظرتان را در سریع ترین زمان ممکن برایتان ارسال می کنیم. ضمانت در اصالت، تضمین قیمت و رضایت مشتری برای تیم تخصصی ما در اولویت است.