علامت های روی دیواره لاستیک چه معنی دارد؟

علامت های روی دیواره لاستیک چه معنی دارد؟

امروزه در جهان به دلیل پیشرفت صنعت خودروسازی و به دلیل تنوع زیاد خودروها نیاز به تولید لاستیک در سایز و مدل های مختلف روز به روز در حال افزایش است. شرکت های مختلف لاستیک سازی در جهان در حال فعالیت هستند. هر یک از این کمپانی ها سعی دارند ایمنی و عملکرد بالایی را برای تولیدات خود ایجاد کنند. از این رو هر روزه پیشرفت در حوزه تهیه و تولید لاستیک را شاهد هستیم. استفاده از تکنولوژی روز دنیا در ساخت لاستیک ها باعث تولید لاستیک های استاندارد با ویژگی های مختلف برای هر لاستیک است. در تمامی لاستیک های تولید شده یک سری اعداد، حروف و علائم مختلف حک شده است که هر کدام از این اعداد و حروف اطلاعاتی راجع به لاستیک انتخابی شما در اختیارتان قرار می دهد.

 

 

 

 

سایز لاستیک:

 

یکی از مهم ترین مشخصاتی که برای خرید لاستیک باید به آن توجه کنید سایز فابریک لاستیک خودرو شماست. در بعضی موارد می توانید از سایز پهن تر از سایز فابریک برای خودرو خود استفاده کنید. انتخاب سایز مناسب برای لاستیک عملکرد بسیار خوبی را در خودرو شما ایجاد می کند. در هنگام خرید لاستیک سعی کنید از سایز فابریک یا سایز نزدیک به سایز لاستیک خود استفاده نمایید.

 

 

 

 

در اکثر لاستیک ها قبل از سایز لاستیک کلمه P یا کلمه LT را مشاهده می کنید. کلمه P که مخفف P-metric است نشان می دهد این سایز لاستیک مناسب برای خودروهای سواری، کراس اوورها و وانت های سبک طراحی شده است. کلمه LT که مخفف LT-metric می باشد نشان می دهد این سایز لاستیک مناسب برای کامیون های سبک و SUV ها طراحی شده است.

 

 

 

 

اولین عدد بعد از حرف P پهنای لاستیک شماست. واحد اندازه گیری برای پهنای لاستیک میلی متر می باشد. هر چه پهنای لاستیک بیشتر باشد هندلینگ و عملکرد در خودروی شما بیشتر می شود. برای مثال برای خودروی برلیانس مدل H330 سایز فابریک لاستیک 195/65R15 می باشد که می توانید لاستیک پهن تر با سایز 205/60R15 هم برای این خودرو استفاده کرد. 

 

 

 

 

عدد بعدی فاق یا دیواره لاستیک را نشان می دهد. هر چه اندازه دیواره لاستیک کمتر باشد عملکرد خودرو در پیچ ها و سرعت های بالا بهتر خواهد بود. هر چه اندازه دیواره کمتر باشد شاخص سرعت در لاستیک بالاتر می رود.

 

 

 

 

بعد از فاق لاستیک شما حرف R را مشاهده می کنید. در بعضی از لاستیک ها به حرف D برخورد می کنید. این دو حرف نشان دهنده مواد به کار رفته در لاستیک و نوع ساختار آن است. حرف R مخفف کلمه Radial مناسب برای خودروهای سواری و حرف D مخفف کلمه Diagonal Biass مناسب برای خودروهای باری به کار برده می شود.

آخرین عدد در تصویر بالا نشان دهنده قطررینگ لاستیک است. 

یک سری از لاستیک های موجود در بازار سایز 31/10.5R15 یا 32/11.5R15 دارند. این سایزا که برای خودرو های شاسی بلند و آفرودها قابل استفاده هستند به صورت زیر سایز آنها قابل بررسی است.

 

 

 

 

شاخص بار - شاخص سرعت :

 

عددی که بعد از سایز رینگ میبینید شاخص بار لاستیک شماست. سایز لاستیک مناسب برای خودرو، سایزی است که بتواند وزن خودرو و سرنشینان آن را تحمل کند. شاخص بار ارتباط مستقیم با ایمنی و دوام لاستیک دارد. 

به طور مثال سایز 225/55R18 شاخص شاخص بار 98 دارد. یعنی هر یک حلقه توانایی حمل 750 کیلوگرم را دارد. 

 

 

 

در کنار عدد شاخص بار یک حرف انگلیسی نوشته شده است. این حرف شاخص سرعت لاستیک را نشان می دهد. شاخص بار و شاخص سرعت همیشه در کنار هم می آیند. با توجه به پیشرفت در صنعت خودروسازی اتومبیل ها سرعت های بالاتری را تجربه می کنند. داشتن سرعت بالا نیاز به لاستیک با شاخص سرعت مناسب دارد. به طور مثال سایز لاستیک 225/55R18 شاخص سرعت V دارد یعنی حداکثر سرعت مجاز 240 کیلومتر در ساعت است. به این نکته توجه کنید که لاستیک ها در برندهای مختلف با مدهای مختلف دارای شاخص بار و شاخص سرعت متفاوت هستند.

 

 

 

 

کد UTQG چیست؟

 


 

 

یکی دیگر از ویژگی هایی که در خرید لاستیک باید به آن توجه کنید درجه کیفیت لاستیک یا همان کد UTQG است. این کد به شما کمک می کند تا لاستیک خود را از نظر چسبندگی، فرسایش و مقاومت در برابر دما بررسی کنید.

 

شاخص سایش یا Treadwear در لاستیک چیست؟ 

 

داشتن طول عمر بالا یکی از مهم ترین ویژگی ها در لاستیک اتومبیل شما است. به همین دلیل تولید کنندگان لاستیک مقدار مقاومت لاستیک شما در برابر سایش را با شاخص سایش یا Treadwear مشخص می کنند. هر چقدر این مقدار زیاد باشد لاستیک شما در برابر سایش مقاوم تر است. به عنوان مثال لاستیک با شاخص سایش 400 دو برابر مقاوم تر از لاستیک با شاخص سایش 200 است.

 

 

 

 

شاخص چسبندگی یا Traction در لاستیک چیست؟

 

چسبندگی یکی از ویژگی های مهم در عملکرد لاستیک محسوب می شود. هر چه چسبندگی لاستیک با سطح جاده بیشتر باشد هندلینگ و ترمزگیری بهتر می شود. این ویژگی باعث می شود فرمان پذیری و ترمزگیری خودرو در پیچ ها بسیار بالا باشد. این ویژگی در لاستیک ها با حروف A، B، AA، C نشان داده می شود. حرف A نشان دهنده بالاترین سطح چسبندگی در لاستیک و حرف C پایین ترین سطح چسبندگی را نشان می دهد.

 

 

 

 

شاخص مقاومت در برابر گرما یا Temperature در لاستیک چیست؟

 

گرما یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود عمر لاستیک خودرو کاهش یابد. با افزایش وزن وارد بر لاستیک و سرعت بالا گرمای ایجاد شده در لاستیک بیشتر می شود و این عامل باعث می شود عمر مفید لاستیک کاهش پیدا کند. شاخص گرما در تایرها با حروف C، B، A نشان داده می شود. حرف A نشان دهنده بیشترین میزان تحمل در برابر گرما در لاستیک و حرف C نشان دهنده کمترین میزان تحمل در برابر گرما را نشان می دهد.

 

 

 

 

 

 

تاریخ تولید لاستیک:

 

 

مهمترین و اصلی ترین ویژگی در لاستیک تاریخ تولید آن است. تمام تایرهای تولید شده در کمپانی های مختلف دنیا اعم از لاستیک دوچرخه، موتور، خودروهای سبک و سنگین دارای تاریخ تولید هستند. تاریخ تولید درج شده بر روی لاستیک ها حتی لاستیک های ایرانی به میلادی می باشد. این تاریخ از دو بخش تشکیل شده است. دو رقم اول سمت راست نشان دهنده سال تولید و دو رقم دوم بیانگر هفته تولید لاستیک می باشد. این ارقام در یک کادر بسته بر روی یک سمت دیواره از لاستیک حک می شود. 

 

 

 

 

در بعضی از موارد کمپانی سازنده کد سری تولید شده لاستیک را قبل از تاریخ تولید حک می کنند که باعث اشتباه خواندن تاریخ تولید می شود. برای مثال به  تصویر بالا توجه کنید. با توجه به مطالب گفته شده تاریخ تولید در یک کادر بسته و چهار رقمی است. همان طور که در تصویر بالا می بینید عبارت F76 سری تولید این لاستیک است. چهار رقم بعدی تاریخ تولید لاستیک می باشد. دو رقم اول سمت راست (09) سال تولید لاستیک یعنی 2009 و دو رقم دوم از راست (13) هفته تولید لاستیک می باشد. 

(با توجه به اینکه ما 6 ماه 31 روزه و 6 ماه 30 روزه داریم هر سال کبیسه 366 روز می باشد و کلا هر سال 52 هفته و 2 روز است)

 

ZR روی لاستیک به چه معناست؟

در واقع، مشخص است که ZR به معنای عملکرد با سرعت بالا است، به این معنی که شما می توانید با سرعت بیش از 240 کیلومتر در ساعت رانندگی کنید

 ZR روی لاستیک به چه معناست؟

 در سال 1990، سازندگان از ZR برای نشان دادن لاستیک های با کارایی بالا استفاده می کردند. امروزه دیگر استفاده از آن موردی ندارد، اما برچسب ZR هنوز در کاتالوگ مغازه ها و تولید کنندگان لاستیک وجود دارد. این حرف معمولاً بعد از کد اندازه لاستیک و رتبه بار می آید.   ZR  به W، Y، و Z تقسیم می‌شود. هنگام خرید لاستیک‌های جدید، به رتبه‌بندی سرعت دقت کنید تا مشخص شود سرعت خروجی توصیه شده W، Y یا Z است.

 

تایرهای ZR چه شاخص های سرعتی می توانند داشته باشند؟

 امتیاز ZR روی تایرهای شما با حداکثر سرعت بیش از 240 کیلومتر در ساعت (150 مایل در ساعت) مطابقت دارد. این بدان معناست که نباید سریعتر از 150 مایل در ساعت (240 کیلومتر در ساعت) رانندگی کرد.

 

تفاوت بین تایرهای R و ZR چیست؟

 

تفاوت زیادی وجود ندارد. R و ZR اغلب یکسان هستند. "ZR" امتیاز سرعت است، در حالی که "R" به نوع لاستیک اشاره دارد. R مربوط به ساختار شعاعی است، در حالی که ZR نشان دهنده قابلیت سرعت بالا است. ساختار شعاعی، شکل معمولی ساخت تایر که امروزه در اکثر وسایل نقلیه مسافربری استفاده می شود، با حرف "R" در رتبه بندی نشان داده می شود.

همه برندها دارای یک نماد خودکار هستند که می تواند در سرعت های بیشتر از 149 مایل در ساعت برای نشان دادن سرعت استفاده شود. به عنوان مثال، اگر V نشان دهد که لاستیک می تواند بیش از 240 کیلومتر در ساعت حرکت کند،     Y نشان می دهد که می تواند بیش از 300 کیلومتر در ساعت حرکت کند..

به طور کلی، حرف R می تواند در جای دیگری ظاهر شود یا در کنار ZR قرار گیرد تا ZR نمادین ایجاد شود.

 

آیا تایرهای ZR بهتر از R هستند؟

 

برای خودروهای پرفورمنس،     ZR انتخاب بهتری برای داشتن کشش بهینه در سرعت‌های بالا خواهد بود. این نوع لاستیک با سرعت مجاز بیش از 240 کیلومتر در ساعت، می تواند برای بسیاری از کاربردها مناسب باشد. البته باید توجه داشت که لاستیک‌های پرسرعت معمولاً زمان کمتری نسبت به تایرهای کم‌سرعت دوام می‌آورند. پس اینکه شما به تایری با چه شاخص سرعتی نیاز دارید، بسته به نحوه رانندگی شما خواهد داشت.