انواع تایرهای آفرود و عملکرد آنها

انواع تایرهای آفرود و عملکرد آنها

آیا قصد دارید با ماشین، کامیون یا SUV خود از جاده خارج شوید؟ پس لاستیک های خودروی شما باید با چالش های جدیدی مقابله کنند و لازم است تا به فکر خرید لاستیک های آفرود مناسب باشید. امروزه داشتن اطلاعات کافی قبل از تصمیم به خرید کالایی ازضروریات است.  در این مقاله از سایت همپالاستیک، انواع لاستیک های آفرود را معرفی می کنیم و توصیه هایی به شما در رانندگی خارج از جاده ارائه می دهیم، پس با ما همراه باشید.

 یک مجموعه خوب از لاستیک های آفرود، به لطف الگوهای آج ویژه خود قادر به حمل وسیله نقلیه، راننده، مسافران و بار بر روی سنگ های ناهموار، ماسه، گل و سایر سطوح خارج از جاده هستند. شیارهای بین بلوک های آج عریض تر و تیغه ها بزرگتر هستند. لاستیک‌های آفرود همچنین دارای دیواره‌های جانبی تقویت‌شده و مقاوم در برابر سوراخ شدن هستند که به جلوگیری از آسیب و تصادف کمک می‌کند.

با این حال، روی آسفالت، لاستیک‌های آفرود نمی‌توانند به خوبی لاستیک‌های تابستانی عمل کنند. تایرهای آفرود به دلیل سطح تماس کمتر در زمین های شهری ، چسبندگی کمتری دارند و بسیار پر سر و صدا هستند.  به علاوه، راندمان مصرف سوخت بسیار کمتری دارند.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که لاستیک های آفرود عمر آج کوتاه تری دارند. چرا که برای تولید لاستیک های آفرودی با عملکرد مناسب باید از ترکیب لاستیکی نرم تری استفاده  شود. میانگین عمر این تایرها 65000 کیلومتر است، اما برخی از مدل‌ها می‌توانند مسافت پیموده شده تا 1100 کیلومتر نیز داشته باشند.

انواع اصلی تایرهای آفرود

چهار نوع اصلی تایرهای آفرود وجود دارد:  1- لاستیک چند منظوره ( All-terrain  یا AT  )  2- لاستیک مخصوص زمین گلی   ( Mud-terrain یا MT )   3- لاستیک مخصوص برف/زمستان  (Snow/Winter )   4- لاستیک مخصوص شن ( sand)

لاستیک چند منظوره  ( AT)

 اگر وسیله نقلیه شما به دفعات بین مسیرهای خارج شهر و جاده معمولی جابه‌جا می‌شود - برای مثال یک SUV  که از شهر به جاده‌های روستایی در حال رفت و آمد است - چرخ‌ها نیاز به  لاستیک‌های چند منظوره دارند. آج این لاستیک های همه جا رو، شامل بلوک های بزرگ و شیارهای عمیق است که تا قسمتی از دیواره های کناری  ادامه دارد. آنها همچنین بلوک های مرکزی کوچکتری دارند که کشش کافی و صدای کمتری را در هنگام استفاده در جاده فراهم می کند. این تایرها به دلیل ترکیباتی که به ترکیب لاستیکی آنها اضافه شده است، طول عمری تا 80000 کیلومتر دارند. عملکرد این لاستیک‌های آفرود روی گل و لای، سنگ، شن و غیره مناسب است، اما در بزرگراه‌ها نسبتاً ناهموار هستند که بر راحتی سواری تأثیر می‌گذارد. این لاستیک ها همچنین در تمام سال از جمله در زمستان های سرد قابل استفاده هستند. هر چند عملکرد آنها در دمای کمتر از 7 درجه سانتیگراد،  در حد لاستیک های زمستانی نیست. دقت کنید لاستیک های AT از لاستیک های تمام-فصل  متمایز هستند.

لاستیک های مخصوص زمین گلی(MT)   

 لاستیک های زمین گلی بیشتر برای استفاده در خارج از جاده، مخصوصا در سطوح گل آلود هستند. آج آنها تهاجمی تر است، بلوک ها بزرگتر هستند و کانال ها عریض تر هستند. گل و لای در شیار این لاستیک‌ها جمع نمی‌شود، و حتی اگر مقداری از آن جمع شود، با توجه به اینکه امروزه بیشتر تایرهای MT خود تمیز کن هستند، مشکلی ایجاد نمی کند.  خاک، زباله، و گل و لای از میان شیارهای تایرهای MT به راحتی عبور می کند، درست مانند آب در لاستیک های معمولی. همین امر در مورد برف عمیق نیز صدق می کند، بنابراین تایرهای زمین گلی برای استفاده در تمام طول سال مناسب هستند.

با این حال، این لاستیک ها به دلیل عدم وجود سطح تماس کافی قادر به حفظ ثبات خودرو روی یخ نیستند. لاستیک‌های MT دارای دیواره‌های جانبی سفت هستند که ضربه‌های ناشی از برخورد سطوح ناهموار را جذب می‌کنند. آج آنها نیز فوق العاده بادوام است، البته نه به اندازه لاستیک های چند منظوره. ترکیبات لاستیکی موجود در این لاستیک‌های آفرود نرم‌تر هستند و چسبندگی بهتری روی تمام سطوح فراهم می‌کنند. به همین دلیل است که آنها سریعتر دچار ساییدگی می شوند و هزینه بیشتری دارند. لاستیک های MT همچنین هنگام استفاده در بزرگراه ها پر سر و صدا و ناهموار هستند و ممکن است در جاده های خیس پایداری کمتری داشته باشند.

لاستیک های برفی

این لاستیک ها همیشه لاستیک‌های آفرود در نظر گرفته نمی‌شوند. لاستیک‌های برفی مناسب برای سطوح برفی، یخ زده و زمان‌های سرد سال هستند. ترکیبات لاستیکی آنها به اندازه ای نرم است که در دماهای کمتر از 7 درجه سانتیگراد قابل انعطاف باقی می مانند. این لاستیک‌های داخل و خارج از جاده با کمک شیارهای نازک‌تر روی بلوک‌های آج خود - که به عنوان سیپ شناخته می‌شوند - از برف و یخ عبور می کنند. آنها مزایای زیادی نسبت به لاستیک های AT دارند، اما اشکال اصلی آنها این است که فقط برای فصول سرد هستند. وقتی هوا گرمتر می شود، دیگر نمی توانند عملکرد مناسبی ارائه دهند. بعلاوه، دوام چندانی ندارند، زیرا حداقل    4.32  اینچ عمق آج برای گاز گرفتن برف مورد نیاز است.

لاستیک مخصوص شن

تایرهای شنی کشش خوبی بر روی ماسه ایجاد می کنند و به حرکت در تپه های شنی کمک می کنند. اینها دارای اکستروژن های خاصی هستند که به صورت افقی در سراسر تایر یا به شکل V ظاهر می شوند. آنها به ریزش شن و حرکت با موفقیت در آن کمک می کنند. چنین لاستیک‌های آفرود معمولاً تخصصی هستند و برای فعالیت‌ها و تورهای ورزشی خاص استفاده می‌شوند.

ساختار لاستیک آفرود

لاستیک های آفرود معمولا رادیال یا بایاس پلی( bias-ply) هستند. لاستیک های رادیال دارای لایه های افقی در سراسر سطح تایر هستند. در بالای  لایه اصلی، چندین لایه تثبیت کننده وجود دارد. چنین لاستیک هایی معمولاً مقاومت غلتشی کمتری ایجاد می کنند و مصرف سوخت را بهبود می بخشند. علاوه بر این، آنها سواری نرم تری را ارائه می دهند که آنها را برای استفاده در خیابان عالی می کند.به علاوه لاستیک های دیرتر ساییده می شوند و به کنترل خودرو کمک می کنند. بیشتر لاستیک‌های موجود در بازار لاستیک های مدرن رادیال هستند، البته این موضوع در مورد بازار لاستیک های آفرود صادق نیست.

ثابت شده است که لاستیکهای بایاس پلی به دلیل لایه های پوششی مشترک برای آج و دیواره های جانبی آنها، برای استفاده در خارج از جاده بهتر هستند. در حالی که رادیال ها دارای لایه هایی با زاویه 90 درجه هستند، لاستیک های بایاس پلی دارای لایه های فولادی متقاطع با زاویه 30 درجه هستند. لایه های مشترک انعطاف پذیری لاستیک ها را بهبود می بخشد و قابلیت کشش و خود تمیز شوندگی بهتر را فراهم می کند. با این حال، افزایش انعطاف پذیری  باعث مقاومت بیشتر در چرخش می شود که مصرف سوخت را افزایش می دهد و از این جهت در صورت استفاده در جاده یک نقطه ضعف است.  لاستیک‌های آفرود با لایه بایاس هرگونه پنچری جزئی را در جای خود نگه می‌دارند و از گسترش آن جلوگیری می‌کنند و امکان بستن آن و اتمام سفر را فراهم می‌کنند.

off-road-tires

نکات مربوط به لاستیک و چرخ که باید در هنگام خارج شدن از جاده در نظر بگیرید

مواردی وجود دارد که باید برای اطمینان از ایمنی و جلوگیری از مشکلات در هنگام خارج شدن از جاده انجام دهید. لاستیک ها و چرخ ها را بررسی کنید و ببینید که آیا لاستیک ها متعادل و چرخانده شده اند و آیا چرخ ها در یک راستا هستند. همچنین تایرهای آفرود خود را از نظر آسیب و ساییدگی یا سایش داخلی بررسی کنید.

محدودیت های تایر خود را بشناسید

مطمئن شوید که ظرفیت بار و سرعت لاستیک های خود را می دانید و از آنها تجاوز نکنید. اگر ترجیح می‌دهید در خارج از جاده با لاستیک‌های کم باد رانندگی کنید، تلاش کنید تا حداکثر بار خودرو را بارگیری نکنید. شما می توانید اطلاعات مربوط به مشخصات لاستیک خود را در کد موجود در دیواره کناری آن بیابید.

اجازه دهید کمی هوا از لاستیک خارج شود

کاهش باد لاستیک‌های آفرود، سطح تماس را افزایش می‌دهد. این امر کمک می کند تا در سطوح خارج از جاده راحت تر رانندگی کنید. لاستیک ها خم می شوند و بدون هیچ آسیبی روی سنگ ها، درختان و زباله ها حرکت می کنند. هنگام رانندگی بر روی برف یا شن، فشار کمتر تایر مانع از فرورفتن در سطح و گیر کردن خودرو می شود. وسایل نقلیه معمولی که در حرکت روی صخره ها تخصص دارند تایرهایی با فشار 8 psi یا حتی کمتر دارند. با این حال، به یاد داشته باشید که خروج بیش از حد هوا ممکن است باعث شود لاستیک صاف شود و از رینگ جدا شود.

از تغییرات سریع سرعت اجتناب کنید

عجله نکنید، تا جایی که می توانید آهسته حرکت کنید و در عین حال با سرعتی که نیاز دارید، به لاستیک های آفرود خود زمان بدهید تا به سطح عادت کنند. پس از مدتی، آنها چسبندگی بسیار بهتری را فراهم می کنند و شما می توانید سرعت را افزایش دهید. همچنین در صورت شروع به چرخیدن یا سر خوردن باید از حرکات سریع و اضافه کردن گاز خودداری کنید. در عوض، سرعت خود را کم کنید و به آرامی چرخ‌های خود را هدایت کنید تا زمانی که کشش پیدا کنند.

موقعیت چرخ های جلوی خودرو خود را بررسی کنید

 همیشه از پنجره به بیرون خم شوید تا مطمئن شوید چرخ های جلوی شما در موقعیت مناسب خود قرار دارند. فقط به این دلیل که فرمان را صاف نگه می دارید به این معنی نیست که چرخ ها صاف خواهند بود. اگر فکر می کنید در شرف گیر افتادن هستید یا باید مانوری انجام دهید، به آرامی اینکار را انجام دهید.

هنگامی که وارد جاده خاکی می‌شوید، به حالت 4 چرخ متحرک (4WD) بروید

 اگر صاحب یک ماشین آفرود تمام چرخ متحرک هستید، باید دیفرانسیل وسط را قفل کنید. در اسرع وقت به 4WD تغییر وضعیت دهید، در این حالت، نیرو از طریق مجموعه دیگری از چرخ دنده ها عبور می کند و قدرت چسبندگی را بهبود می بخشد. به این ترتیب کنترل خودرو برایتان آسانتر خواهد بود.

 کلام آخر

با لاستیک های آفرود باکیفیت و مناسب، هر سطح و آب و هوایی قابل تسخیر است. برای خرید لاستیک آفرود باید از شرایط منطقه ای که قصد مسافرت دارید، کیفیت برند و مشخصات دقیق  لاستیک اطلاعات کافی داشته باشید. ما در همپا لاستیک با تیمی متخصص، در تلاشیم تا در این راه همراه شما باشیم. در اینجا ما مجموعه ای از بهترین برندهای لاستیک آفرود ایرانی و خارجی با تنوع و کیفیت بالا همچون دانلوپ، مارشال, هانکوک، مکسس،  میشلن، نکسن، کومهو و .. را عرضه می کنیم. در صورت نیاز به مشاوره رایگان برای خرید اینترنتی لاستیک آفرود با قیمت مناسب با مشاوران ما تماس بگیرید.