انواع مختلف الگوهای آج لاستیک

انواع مختلف الگوهای آج لاستیک

آیا متوجه رد لاستیک‌هایتان در هنگام رانندگی روی شن‌های نرم شده‌اید؟ این اثرات منحصر به فرد لاستیک ها به دلیل الگوهای مختلف آج است. الگوهای آج به گونه ای طراحی شده اند که چسبندگی یا کشش خاصی را برای خودرو در شرایط مختلف رانندگی فراهم کنند. به علاوه در صورت انتخاب مناسب، آنها برای ایجاد ثبات، کنترل، سرکوب صدا و موارد دیگر موثرند.  در اینجا با انواع آج لاستیک ها و اهمیت آنها آشنا می شوید.

آج لاستیک چیست؟ آج لاستیک، لاستیک روی تایر است که با سطح جاده تماس پیدا می کند. هرچه ناحیه تماس بزرگتر باشد، چسبندگی بیشتر است. به همین دلیل است که لاستیک‌های مورد استفاده در اتومبیل‌های مسابقه پهن‌تر هستند تا بتوانند بزرگ‌ترین سطح تماس ممکن را دریافت کنند. به علاوه، برخی از اتومبیل های مسابقه هیچ شیاری در آج لاستیک ندارند که باعث می شود تمام سطح با زمین در تماس باشد، در نتیجه حداکثر چسبندگی را به دست می آورند، به اینها لاستیک‌های لغزنده می‌گویند. اما چنین لاستیک‌هایی در خودروهای جاده‌ای غیرقانونی هستند و نمی‌توان از آنها در جاده‌های معمولی استفاده کرد، زیرا قادر به جابجایی آب در سطوح مرطوب نیستند و از این رو دچار هیدروپلنینگ می‌شوند که بسیار خطرناک است.

بخشهای آج لاستیک ( tire tread)

 آج لاستیک از چندین لایه لاستیک تشکیل شده است. شکل، اندازه، طراحی، کمیت و موقعیت هر یک از این اجزا محاسبه شده و  مهندسی شده است تا عملکرد بهینه مورد انتظار از لاستیک مورد نظر بدست آید. در ادامه اجزای مهم آج لاستیک آورده شده است.

بلوک ها(  Blocks):

بلوک‌های آج، بلوک‌های لاستیکی برجسته در امتداد محیط لاستیک هستند که توسط شیارهایی از هم جدا شده‌اند. آنها بسته به شکل و اندازه خود مهمترین عملکرد را برای ایجاد چسبندگی دارند. بلوک های آج را لوگ ( lug ) نیز می گویند.

دنده  ( Rib ):

 دنده که  حفره های عرضی نیز نامیده می شوند، بخشی از لاستیک است که در امتداد محیط لاستیک قرار دارد.  دنده ها به سرکوب صدا کمک می کند. دنده ها برای انجام یک عملکرد خاص طراحی شده اند، به عنوان مثال، دنده مرکزی وظیفه ایجاد کشش در هنگام شتاب گیری و ترمز را دارد. دنده شانه وظیفه ایجاد کشش در هنگام پیچیدن را بر عهده دارد.

سیپ ها ( Sipes ):

سیپ ها شکاف یا کانالهایی هستند که بر روی بلوک های آج بریده می شوند تا به بریدن لایه آب از سطح جاده کمک کنند. این امر به جلوگیری از هیدروپلنینگ کمک می کند. الگو و موقعیت سیپ ها به دقت طراحی شده اند تا با ایجاد یک لبه تیز اضافی، کشش بیشتری را ایجاد کنند.

شیارها ( Grooves):

شیارها کانال هایی هستند که به صورت محیطی و جانبی روی سطح لاستیک قرار دارند. آنها مسئول هدایت آب در زیر سطح لاستیک به طرفین هستند و بنابراین از هیدروپلنینگ جلوگیری می کنند. آنها همچنین به عبور هوا از بلوک های آج کمک می کنند و به خنک شدن لاستیک کمک می کنند. آج لاستیک دارای شیارهای محیطی و جانبی است. شیارهای محیطی به صورت محیطی در اطراف آج لاستیک قرار دارند در حالی که شیارهای جانبی در سراسر آج لاستیک توزیع می شوند. شیارهای محیطی عمیق تر از شیارهای جانبی هستند.

 

tire-tread-parts

 

الگوهای( یا گل) آج لاستیک

انواع مختلف تایرها دارای الگوی آج متفاوتی هستند. این الگوها به افزایش عملکرد خودروی شما در شرایط مختلف کمک می کنند. سه نوع اصلی الگوی آج تایر وجود دارد:

  1. الگوی آج متقارن یا چند جهته (Symmetrical Tread Pattern )
  2. الگوی آج نامتقارن (Asymmetric Tread Pattern )
  3. الگوی آج جهت دار ( Directional Tread Pattern )

الگوی آج متقارن

آج های لاستیک متقارن دارای الگوی مشابهی در کل تایر هستند. این آج ها اندازه یکسانی دارند و سطح داخلی و خارجی مشابهی دارند. علاوه بر این، لاستیک‌هایی با آج‌های متقارن دارای الگوی مشابهی در هر دو نیمه هستند، به این معنی که می‌توانید لاستیک خودروی خود را در هر دو طرف قرار دهید، از این رو چند جهته نیز نامیده می شوند.

استفاده از تایرهای خودرو با الگوهای آج متقارن مزایای متعددی دارد. اول، این آج‌ها به شما این امکان را می‌دهند که لاستیک‌های خود را در هر جهت (پشت به جلو و جلو به عقب) بچرخانید بدون اینکه عملکرد روزانه وسیله نقلیه شما به خطر بیفتد.  امکان چرخش آج های لاستیک کمک می کند تا تایر برای مدت طولانی به شما خدمت کند. این آج ها در مصرف سوخت نیز بهینه هستند و به شما امکان می دهند در هزینه سوخت صرفه جویی کنید. با این وجود، آج های متقارن کمتر به تغییر شرایط جاده واکنش نشان می دهند. بنابراین، اگرچه طراحی‌های متقارن، کشش ثابتی را در جاده‌های خشک ایجاد می‌کنند، اما در شرایط مرطوب به کارآمدی سایر لاستیک‌ها نیستند.

الگوهای متقارن آج تایر برای خودروهای سواری مناسب است. علاوه بر این، اگر روزانه رانندگی می کنید، این آج تایرها ایده آل هستند.

الگوی آج جهت دار

 آج تایرهای جهت دار، الگوهای V شکل با شیارهای پهن هستند که در مرکز آج قطع می شوند. این آج ها شبیه نوک پیکان هستند و طوری طراحی شده اند که در یک جهت به جلو بچرخند. یکی از ویژگی های مهم آج تایر جهت دار، شیارهای رو به بیرون است. این شیارها آب را از سطح جاده به دام می اندازند و آن را از جاده منحرف می کنند و احتمال هیدروپلنینگ را کاهش می دهند. در نتیجه، آج های جهت دار برای سطوح خیس جاده ایده آل هستند.

یکی دیگر از مزایای آج های یک طرفه افزایش کشش است که امکان عملکرد بهتر در گل یا برف را فراهم می کند.  در نتیجه لاستیک هایی با آج های جهت دار می توانند در تمام طول سال به شما خدمت کنند. با این وجود، لاستیک‌های خودرو با آج‌های جهت‌دار در مقایسه با دو نوع دیگر بسیار متنوع نیستند زیرا فقط می توانند در یک سمت خودرو و در یک جهت قرار گیرند و  کمی پیچیده هستند. اگر ماشین شما این لاستیک ها را دارد، فقط می توانید چرخ ها را به صورت عمودی بچرخانید. در غیر این صورت، ممکن است با الگوی آج لاستیک خود تداخل داشته باشید و عملکرد چرخ های خود را کاهش دهید. علاوه بر این، این چرخ ها طول عمر کوتاهی دارند. برای بررسی جهت چرخ خود، به طور منظم پیکان حک شده روی دیواره لاستیک خود را بررسی کنید. اغلب اوقات، این فلش در همان جهتی است که آج‌های شما نشان می‌دهد.

الگوی آج نامتقارن

الگوی آج لاستیک نامتقارن طرحی است که دو الگوی آج مختلف را ترکیب می کند. به طور کلی، قسمت داخلی این آج لاستیک به جابجایی آب کمک می کند. از طرف دیگر، آج بیرونی تایر حاوی بلوک های آج محکمی است که سفتی جانبی را افزایش می دهد. به این ترتیب، چرخ‌های شما در هنگام رانندگی در گوشه‌های تیز یا سطح خشک، کشش بیشتری را ارائه می‌کنند. این آج ها همچنین به کاهش صدایی که لاستیک های وسیله نقلیه شما هنگام رانندگی تولید می کنند کمک می کند. از آنجایی که لاستیک‌های با الگوهای آج نامتقارن نیز دارای الگوهای جهت‌دار هستند، این چرخ‌ها انعطاف‌پذیری چرخشی را ارائه نمی‌دهند. دیواره های جانبی این لاستیک ها نیز مشخص شده است که نشان می دهد کدام طرف باید به سمت داخل یا خارج باشد تا به شما کمک کند چرخ ها را به درستی قرار دهید.

 از معایب آنها باید گفت، تایرهایی با الگوهای آج نامتقارن بسیار گران هستند. علاوه بر این، این آج ها به سرعت از بین می روند.

 کلام آخر

آج تایر یکی دیگر از پیشرفت های قابل توجه در تکامل لاستیک ها است. آج ها نه تنها بر چسبندگی و کشش تاثیر می گذارند، بلکه بر روی هندلینگ، پیچیدن، ترمز، شتاب و توانایی سرکوب صدای لاستیک نیز تاثیر می گذارند. از این رو، تعمیر و نگهداری آج لاستیک بخش مهمی از روال کلی تعمیر و نگهداری خودرو است و باید به طور منظم انجام شود.

به عنوان یک قانون کلی، الگوهای آج لاستیک را با هم مخلوط نکنید. برای عملکرد مطلوب، هرگز اندازه، نوع و مارک تایر را با هم مخلوط نکنید. برای ایمنی و عملکرد بهتر، هنگام خرید لاستیک‌های جدید، اطمینان حاصل کنید که دقیقاً با مدل لاستیک‌های قدیمی مطابقت دارند.

امروزه انواع لاستیک خودرو در بازار موجود است.  به این دلایل، باید با انواع مختلف آج لاستیک ها و اینکه چگونه این آج ها بر عملکرد وسیله نقلیه شما تأثیر می گذارد، آشنا شوید. علاوه بر این، باید بدانید که در چه شرایطی این آج‌های لاستیک بهترین عملکرد را دارند و چگونه بر قابلیت‌های چرخشی تایر شما تأثیر می‌گذارند.  برای اطلاعات بیشتر  و کمک به انتخاب مدل مناسب برای وسیله نقلیه خود، با مشاوران ما در فروشگاه آنلاین همپالاستیک تماس بگیرید.