پاسخ به چند سوال در مورد تراز چرخ های خودرو

پاسخ به چند سوال در مورد تراز چرخ های خودرو

 

تراز چرخ چیست؟

تراز چرخ‌ها تضمین می‌کند که چرخ‌های خودروی شما موازی یکدیگر باشند. تراز چرخ روشی است که موقعیت چرخ های وسیله نقلیه شما را بر اساس توصیه های سازنده تنظیم می کند. خودرویی که به درستی تراز شده باشد، عملکرد بهتر، لاستیک های یکنواخت تر و مصرف سوخت بهینه ای خواهد داشت.

 

در هنگام تراز چرخ چه چیزی تنظیم می شود؟

در تراز چرخ ها از سه تنظیم مختلف زاویه تعلیق شامل کمبر( camber)، کستر(caster ) و توی(toe ) برای تغییر موقعیت چرخ‌های خودروی شما استفاده می‌شود.

کمبر( Camber ):

تنظیم کمبر بر شیب چرخ های شما به سمت بیرون و داخل تاثیر می گذارد. کمبر می تواند دارای زاویه مثبت (بالای لاستیک به سمت بیرون)، منفی (بالای تایر در حال کج شدن به داخل) یا خنثی (لاستیک کاملاً عمودی) باشد. کمبر تأثیر مستقیمی بر هندلینگ وسیله نقلیه شما دارد. کمبر منفی امکان توزیع بهتر بار را در زمانی که خودروی شما در حال دور زدن است، می دهد. این امر به پایداری بیشتر خودروی شما منجر می­شود. کمبر بیش از حد منفی باعث می شود وسیله نقلیه در یک خط مستقیم ناپایدار شود، زیرا اندازه سطح  تماس کوچکتر خواهد بود.

 

positive and negative camber

 

توی( Toe ):

تنظیم Toe بر حساسیت فرمان وسیله نقلیه شما تأثیر می گذارد. توی به داخل ( Toe-in ) جلوی لاستیک های شما را به سمت خط وسط ماشین نشان می دهد. Toe-out آنها را از خط مرکزی دور می کند. Toe-out پاسخ فرمان را بهبود می بخشد اما پایداری در خط مستقیم را کاهش می دهد.

toe -in and toe-out

کستر ( Caster ):

کستر زاویه محور فرمان را تغییر می دهد. زاویه چرخش می تواند مثبت، منفی یا خنثی باشد. یک کستر مثبت به خودرو اجازه می‌دهد تا هنگامی که فرمان رها می‌شود در حین چرخش به مرکز بازگردد و پایداری بسیار بیشتری نسبت به زاویه چرخش منفی ایجاد می‌کند.

positive and negative caster

 

نشانه های تراز نامناسب چرخ چیست؟

چندین علامت متمایز وجود دارد که به راننده نشان می دهد، خودرو از تراز نیست:

1- فرمان خارج از مرکز زمانی که چرخ ها صاف هستند 2- کشیدن ماشین به چپ یا راست هنگام حرکت مستقیم 3-سایش ناهموار یا نامنظم لاستیک 4- گاهی دیده می‌شود فرمان ماشین لرزش دارد که در برخی مواقع تنظیم فرمان آنقدر به هم خورده است که اصطلاحا می‌گویند فرمان گیج می‌زند چون عملکرد درستی ندارد. 5- مشکل در پایداری خودرو

شدت علائم بستگی به ناهماهنگی خودرو شما دارد. با این حال، حتی اگر هنگام رانندگی خیلی خفیف متوجه ناهماهنگی خودرو شوید، تأثیرات منفی آن بر عمر لاستیک و مصرف سوخت شما همچنان قابل توجه خواهد بود.

 

هر چند وقت یکبار باید هم ترازی را بررسی کنیم؟

خودروی شما باید حداقل سالی یک بار برای تراز مورد بررسی قرار گیرد. دفعات بررسی ها بسته به وسیله نقلیه و سبک رانندگی شما می تواند متفاوت باشد.

 

چه زمانی باید چرخ هایم را تراز کنم؟

تحت هر یک از شرایط زیر یک بررسی هم ترازی انجام دهید:

  • پس از هر برخورد جزئی از جلو
  • افتادن در چاله بزرگ
  • هرگونه تغییر سیستم تعلیق (پایین آوردن یا بلند کردن وسیله نقلیه شما)
  • نصب لاستیک های نو

آیا ناهماهنگی روی لاستیک‌های خودرو تأثیر می‌گذارد؟

زمانی که چرخ‌های شما از تراز خارج می‌شوند، لاستیک‌ها به‌طور ناهموار فرسوده  و عمر آن‌ها کوتاه می‌شود. لاستیک ها گران هستند و یک تراز مناسب  تضمین می کند تا زمانی که ممکن باشد، کار کنند. نحوه ساییدگی لاستیک می تواند نشان دهنده این باشد که چه نوع ترازی نیاز است.

 

سایش ناشی از کمبر:

این نوع سایش نامنظم لاستیک زمانی رخ می دهد که تنظیم کمبر نادرست باشد.  بسته به شیب لاستیک، لبه داخلی یا خارجی لاستیک به طور قابل توجهی بیشتر از وسط ساییده می شود.

 

صافی یک طرفه آج لاستیک( Tire Feathering ):

اگر زاویه toe  درست تنظیم نشده باشد. آج یک طرف لاستیک از بین می رود در صورتی که طرف دیگر تیز است. اینکه کدام طرف لاستیک سایش می یابد به اینکه کدام زاویه( مثبت یا منفی) toe ناتراز است بستگی دارد.