انواع مختلف لاستیک کامیون

انواع مختلف لاستیک کامیون

 

 

تخصص در انتخاب و خرید لاستیک سنگین در مقایسه با خرید لاستیکهای سبک چالش بیشتری دربر دارد. اما امروزه اطلاعات بروز که به آسانی قابل دسترس هستند تا حد زیادی، مشکل را رفع می کند. ما در همپالاستیک تلاش کردیم تا در این انتخاب همراه شما باشیم. از این رو در بخش های قبلی به انتخاب لاستیک لودر اشاره نمودیم. در این مقاله نیز به انواع لاستیک کامیون از نظر جایگاه نصب و نوع کاربرد می پردازیم.

 

سه نوع مختلف لاستیک برای کامیون ها بر اساس موقعیت محور آنها وجود دارد: لاستیک های فرمان(steer tyres)، لاستیک های محرک( drive tyres) و لاستیک های تریلر(trailer tyres ). لاستیک ها برای عملکرد بهینه در موقعیت محور خاص خود طراحی شده اند. بنابراین، شما باید هر نوع تایر را فقط در موقعیت محور مربوطه خود قرار دهید.

 انتخاب لاستیک مناسب نیز به شرایط آب و هوایی، اندازه تایر و معیارهای عملکرد بستگی دارد. برای ناوگان تجاری، مهم ترین عناصری که باید در نظر گرفته شوند کاهش زمان توقف، بهره وری سوخت و مسافت پیموده شده است.

 

انواع لاستیک کامیون برای موقعیت های مختلف محور

 

طراحی لاستیک های کامیون بسته به محوری که در آن استفاده می شود متفاوت است. به این دلیل که هر موقعیت محور برای اطمینان از عملکرد بهینه در جاده، الزامات متفاوتی دارد. بدون شک اصطلاحات رایج لاستیک گل جلو و عقب را شنیده اید. این گلهای برای محورهای مختلف کامیون طراحی شده اند؛ این محورها شامل محور فرمان(گل جلو) و محور محرک(گل عقب) هستند. برای درک بیشتر تفاوت این گلهای لاستیک کامیون تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

truck-tyre-types- positions

 

 

لاستیک های محور فرمان( Steer Axle Tyres)

لاستیک های فرمان کامیون به طور خاص برای محور جلوی کامیون شما طراحی شده اند. در این موقعیت، تایرهای فرمان تمام تنش ها و فشارهای ناشی از چرخش وسیله نقلیه شما را تحمل می کنند. به همین دلیل، این تایرها باید عملکرد هندلینگ مطلوبی برای فرمان دادن دقیق و روان داشته باشند.

 

 

به علاوه، لاستیک‌های محور فرمان باید از ویژگی‌های مقاومت در برابر آب‌پلانی عالی برخوردار باشند. آنها اولین بخش از لاستیکهای خودروی شما خواهند بود که به جاده های خیس برخورد می کنند، بنابراین باید بتوانید آب را به طور موثر پخش کنید.

 

در نهایت، تایرهای فرمان بیشترین تأثیر را بر راحتی در کابین نیز خواهند داشت. برای به حداکثر رساندن راحتی، تایرهای محور فرمان شما باید سر و صدا و ارتعاشات خارجی را به حداقل برسانند. این باعث می شود رانندگان شما یک سواری آرام و راحت داشته باشند.

 

 

 

لاستیک های محور تریلر(Trailer Axle Tyres )

لاستیک های تریلر کامیون برای مقابله با چالش بارهای استاتیک و دینامیک طراحی شده اند، در حالی که مسافت پیموده شده و راندمان سوخت را نیز به حداکثر می رساند. این تایرها همچنین نیاز به محافظت در برابر ساییدگی دارند، تا از سایش سریع و ناهموار لاستیک جلوگیری شود. وجود سایش زودهنگام، به این معنی است که باید لاستیک ها را زودتر از حد انتظار تعویض کنید.

 

 

 

لاستیک های محور محرک(Drive Axle Tyres )

 تایرهای محرک کامیون، وظیفه تبدیل نیروی موتور به حرکت رو به جلو را بر عهده دارند. آنها این کار را از طریق یک الگوی آج بهینه طراحی شده برای حداکثر کشش به دست می آورند.

علاوه بر این، تایرهای محور محرک تحت فشار ترمز زیادی قرار می گیرند و بنابراین برای به حداقل رساندن فاصله ترمز باید چسبندگی قوی داشته باشند.

 

همچنین مهم است که تایرهای محور محرک شما قدرت مقابله با بار سنگین را داشته باشند. لاستیک‌های محرک معمولاً بالاترین بار محوری را در کل مسیر حمل می‌کنند.

 

 

 

لاستیک های تمام موقعیت(All Position Tyres )

 

گاهی اوقات لاستیک هایی را خواهید دید که به عنوان تایرهای همه موقعیتها تبلیغ می شوند. این لاستیک ها به گونه ای طراحی شده اند که عملکرد خوبی داشته باشند و مسافت پیموده شده را به حداکثر برسانند. با این حال، همه لاستیک‌های موقعیت معمولاً  به جای کامیون‌های مسافت طولانی، بیشتر برای وسایل نقلیه حمل‌ونقل شهری مناسب هستند. برای ناوگان ملی و بین‌المللی، باید کامیون‌های خود را با لاستیک‌های فرمان، درایو و تریلر مناسب برای عملکرد بهینه تطبیق دهید.

 

آیا می توانید لاستیک های فرمان، درایو یا تریلر را در سراسر محورها با هم ترکیب کنید؟

شما نباید انواع مختلف تایرها را در محورهای مختلف مخلوط کنید. هر تایر به طور خاص برای خواسته های هر موقعیت در کامیون طراحی شده است و بنابراین مخلوط کردن لاستیک ها منجر به عملکرد ضعیف می شود.

 

 

truck-tyre-types- positions

 

انتخاب لاستیک کامیون مناسب بر اساس کاربری

انتخاب لاستیک های کامیون مناسب برای کامیون های شما ممکن است آسان به نظر برسد، اما در انتخاب صحیح لاستیک نکات دقیق و مهمی وجود دارد.

 

تعیین کاربرد خاص برای لاستیک عامل کلیدی قبل از انتخاب مجموعه ای برای کامیون های تجاری شما است. در اکثر ناوگانها باید بین لاستیک‌های تجاری منطقه‌ای یا دوربرد یکی را انتخاب کنند و این دو با هم قابل مقایسه نیستند.

درک تفاوت بین دو لاستیک به شما کمک می کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید تا لاستیک های کامیون خود را برای مدت طولانی تر نگه دارید.

 

لاستیک های منطقه ای( Regional Tyres)

لاستیک‌های منطقه‌ای برای شرایط عملیاتی مسافت متوسط عموماً در بزرگراه‌ها و مسیرهای فرعی بهینه‌سازی شده‌اند. مسافت پیموده شده سالانه وسیله نقلیه تقریباً چیزی بین 30000 تا 80000 مایل است و به طور متوسط روزانه تا حدود 300 مایل مسافت پیموده می شود. لاستیک به ویژه در جاده های پر پیچ و خم و شرایط جاده متغیر عملکرد خوبی دارد.

 

 

لاستیک های دوربرد(Long Haul Tyres )

لاستیک های دوربرد برای مسافت های طولانی تر، به طور کلی بزرگراه ها و شرایط عملیاتی پرسرعت بزرگراه بهینه شده اند. مسافت پیموده شده سالانه وسیله نقلیه 100000+ مایل است، با میانگین سواری بیش از 300 مایل. به خصوص عمر آج و عملکرد سوخت برای ارائه کمترین هزینه کل بهبود  یافته است

 

 

لاستیک های داخل/خارج از جاده (On/Off Road Tyres )

 

لاستیک‌های سنگین که دارای طرح‌های آج تهاجمی‌تر هستند که برای چسبیدن به سطوح شل یا گل‌آلود، کشش بیشتری را در محیط‌های خارج از جاده ایجاب می‌کنند. این لاستیک ها اغلب با علامت M+S (گل و برف) شناخته می شوند. این طرح‌های آج، کشش فوق‌العاده‌ای را در شرایط آسفالت‌نشده یا در محل‌های ساخت‌وساز ارائه می‌دهند.

 

کلام آخر

فروشگاه آنلاین همپالاستیک بیش از ده سال تجربه فعالیت مداوم و تخصصی در حوزه خرید و فروش لاستیک خودرو را دارد. امروز ما افتخار می کنیم که توانستیم با توسعه فعالیت خود به لاستیک انواع خودرو سبک و سنگین، صنعتی و کشاورزی بپردازیم و به جرات ادعا می کنیم تنوع محصولات همپالاستیک را در کمتر فروشگاه آنلاینی خواهید دید. همپالاستیک بهترین قیمت لاستیک را با ضمانت اصالت و امکان تست هفت روزه ارائه می دهد. با دنبال کردن ما در شبکه های اجتماعی بروز بمانید.