معنای علامت M+S روی لاستیک

معنای علامت M+S روی لاستیک

تایرهای استاندارد بر اساس پارامترهای زیادی مانند عمر آج، ساختار بلوک یا چسبندگی روی سطح رتبه بندی می شوند.  نماد M+S نیز یکی از فاکتورهای مهم در تشخیص اینکه آیا تایر در محیط های مختلف می تواند مقاومت کند یا خیر است.  M مخفف muddy (گلی) و S مخفف حرف اول Snow (برف) است. برای تمایز لاستیک‌های با کشش اضافی گل و برف، نماد M+S برای اولین بار در دهه 1970 مورد استفاده قرار گرفت.

تایر‌های با نماد «M+S»  روی دیواره جانبی باید نوع خاصی از الگوی آج بلوک و همچنین کیفیت کشش افزایش یافته را داشته باشند تا این علامت را دریافت کنند. اگرچه استانداردهای این طبقه بندی در واقع برای شرایط رانندگی در زمستان با برف و یخ فشرده بسیار پایین است. در واقع این نماد، معیاری برای کمک به خریداران متوسط تایر و همچنین اجرای قانون در تعیین اینکه آیا یک تایر حتی اساسی ترین سطح کشش برف را دارد یا خیر، تثبیت شده است.

به منظور شناسایی بهتر لاستیک‌ها، وزارت حمل‌ونقل (DOT) و انجمن تولیدکنندگان لاستیک (RMA) با انجام تست‌های تایید شده،  علامت گذاری "M+S" و همچنین نشان "کوه سه قله" یا "دانه برف" را برای علامت گذاری تایر برای استفاده در زمستان به کار بردند.

نه ارائه لاستیک برای آزمایش و نه قرار دادن این علامت‌ها در کنار تایرهای خودرو برای تولیدکنندگان لاستیک الزامی نیست.  در نتیجه، قبل از خرید تایرهای جدید بررسی دیواره­های آن بسیار مهم است. ممکن است یک لاستیک چهار فصل خریداری کنید که برای استفاده در تمام طول سال مناسب باشد،  ولی لاستیک شما حروف "M+S" را در جایی روی دیواره کناری نداشته باشد و ممکن است لاستیک شما برای رانندگی در جاده های خاص خطرناک باشد.

 

آیا تایر M+S برای همه شرایط مناسب است؟

در همه موارد لازم نیست.

 "Mud + Snow" مخففی است که به سادگی به این معنی است که سازنده فکر می کند که محصول در گل و برف بهتر از سایر نسخه ها عمل می کند. این می تواند به عنوان یک نکته مثبت تعبیر شود.

همیشه به خاطر داشته باشید که در حالی که "M+S" روی تمام لاستیک های زمستانی مشخص شده است، این همیشه به این معنی نیست که همه لاستیک های دارای علامت "M + S" دارای ویژگی های زمستانی هستند.

در برخی از لاستیک‌های چهار فصل، حروف اول "M+S" را نیز مشاهده خواهید کرد. با این حال، در واقعیت این تایرها نیازهای رانندگان را در شرایط سخت زمستانی برآورده نمی کنند.

به عنوان یک قاعده، تایرهای "M+S" باید از یک ترکیب لاستیکی بسیار نرم ساخته شوند و باید دارای شیارهای عمیق و طراحی منحصر به فرد باشند تا عملکرد بیشتری در برف داشته باشند. از آنجایی که این ویژگی‌ها تحت آزمایش‌های دقیق قرار نگرفته‌اند، ممکن است توسط کاربران و محققان خاصی غیرقابل اعتماد در نظر گرفته شوند.

تایرهای گلی و برفی چیست و چگونه کار می کنند؟

لاستیک های طراحی شده برای استفاده در موقعیت های گل و برف برای استفاده در شرایط گلی و برفی توسط انجمن تولیدکنندگان لاستیک تایید شده اند.  لاستیک‌هایی با نام M+S معمولاً با حروف M+S در دیواره جانبی تایر مشخص می‌شوند (بسته به برند، ممکن است به صورت M&S یا فقط MS نشان داده شود).

لاستیک‌های گلی و برفی، برخلاف تایرهای تابستانی و برخی تایرهای چهار فصل با عملکرد پایین‌تر، معمولاً دارای برجستگی‌های عمیقی هستند که عملکرد بهتری را در شرایط لغزنده ارائه می‌دهند. حتی برخی از لاستیک‌های تابستانی از نظر فنی حداقل مشخصات تایر M&S را برآورده می‌کنند، اما اکثر تولیدکنندگان تایر تنها لاستیک‌هایی با قابلیت چسبندگی پیشرفته را به عنوان تایرهای گلی و برفی شناسایی می‌کنند. جدای از آن، لاستیک‌های گلی و برفی معمولاً برای ایجاد کشش بهتر در شرایط سردتر نسبت به تایرهای تابستانی یا معمولی چهار فصل ساخته می‌شوند.

مزایای استفاده از تایرهای گلی و برفی

 لاستیک های گلی و برفی اغلب دارای شیارهای عمیقی هستند که هنگام رانندگی در آب و هوای سخت، چسبندگی بهتری در جاده ایجاد می کنند. آنها همچنین به شما در حفظ چسبندگی در هوای سرد به دلیل توانایی لاستیک برای انعطاف پذیری در دماهای پایین کمک می کنند. آنها برای ایجاد کشش در دمای کمتر از 45 درجه فارنهایت(حدود ۷ درجه سانتی‌گراد)  طراحی شده اند، برخلاف تایرهای تابستانی و چهار فصل معمولی.

برخی از لاستیک‌های گلی و برفی، به‌ویژه آن‌هایی که دارای آج‌های میخ‌دار هستند، می‌توانند حتی چسبندگی بیشتری داشته باشند. میخ های فلزی بیرون زده از آج لاستیک طراحی شده  تا در گل و لای، برف، یخ و سایر شرایطی که ممکن است باعث کاهش چسبندگی شود، فرو برود.

معایب استفاده از تایرهای گلی و برفی

 لاستیک های گلی و برفی برای رانندگانی که باید در زمین های گل آلود یا لغزنده حرکت کنند، انتخاب های ایده آلی هستند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که آنها در هوای بسیارگرم به خوبی عمل نمی کنند.  لاستیک نرم در دماهای پایین در برابر سخت شدن مقاوم است، اما برای استفاده در هوای گرم چندان مناسب نیست. به منظور هماهنگی با تغییر فصل، رانندگان باید تایرهای خود را تعویض کنند.

برخی از تولیدکنندگان لاستیک، لاستیک های خود را به عنوان لاستیک «گل و برف» می شناسند، این بدان معنی است که لاستیک به دقت ساخته شده است تا حداکثر کنترل را در شرایط یخ زده، برفی و گل آلود ارائه دهد. اگر متوجه این حروف روی لاستیک شدید، می توانید مطمئن باشید که لاستیک برای کنترل بهینه در شرایط یخ، برفی و گلی و سایر عوامل طراحی شده است.

انتخاب تایر گلی و برفی که اندازه مناسبی داشته باشد ضروری است.  این امکان وجود دارد که تایرهایی که حتی کمی بیش از حد بزرگ یا خیلی کوچک هستند، نتوانند مزایای مورد نیاز را هنگام رانندگی در هوای سرد، یا جاده گل آلود  ارائه دهند.  لاستیک هایی که اندازه درستی ندارند معمولاً سریعتر فرسوده می شوند و ممکن است مشکلات فنی در ماشین شما ایجاد کنند.

تفاوت بین تایرهای گلی و برفی و تایرهای زمستانی چیست؟

هنگام رانندگی در برف و هوای یخبندان، لاستیک های زمستانی بهترین گزینه هستند. می‌توانید با لاستیک‌های گلی و برفی در برف‌های ملایم کنار بیایید، اما اگر رانندگی معمولی شما در دمای کمتر از ۴۴ درجه فارنهایت (حدود ۷ درجه سانتی‌گراد) انجام می‌شود، باید روی یک جفت لاستیک زمستانی مناسب سرمایه‌گذاری کنید.  

 

دانه برف یا کوه سه قله

در اواخر دهه 1990، RMA متوجه شد که استانداردهای به روز شده برای تمایز "لاستیک های زمستانی" واقعی از "لاستیک های چهار فصل" استاندارد مورد نیاز است. پارامترهای آزمایشی جدید شامل تست بیشتر کشش زمستانی، از جمله تست اسپین برف بود.  امروزه، دانه‌های برف یا کوه سه قله در کنار تایر، بهترین نشانگر این است که لاستیک دارای سطوح خوبی از چسبندگی زمستانی است که از لاستیک طبقه‌بندی شده به عنوان "لاستیک زمستانی" واقعی انتظار دارید.  در حالی که تعدادی لاستیک غیرزمستانی مانند تایرهای چندمنظوره کامیون سبک وجود دارند که تست کشش را پشت سر می گذارند و نماد دانه های برف کوه سه قله را دارند، اکثر لاستیک های دارای این نماد تایرهای زمستانی واقعی هستند که فقط در ماه های زمستان مورد استفاده قرار می گیرند.  در واقع، هنگامی که دما کاهش می یابد، می توان انتظار داشت که این تایرهای زمستانی عملکردی مشابه تایر تابستانی داشته باشد.

SNOWFLAKE

 

جمع بندی ها

 در مجموع، لاستیک های با حکاکی M+S نسبت به لاستیک های معمولی بادوام تر هستند زیرا این تایرها می توانند شرایط سخت را تحمل کنند. اگر راننده ای هستید که اغلب از مسیرهای سخت عبور می کنید، بهتر است به دنبال این نشانه باشید که می تواند جاده های گل آلود و برفی را مدیریت کند.