آیا لاستیک های پهن تر بهتر هستند؟

آیا لاستیک های پهن تر بهتر هستند؟

در اینجا نحوه تأثیر انتخاب و خرید لاستیک پهن یا باریک را بر رانندگی بررسی می کنیم. پهنای صحیح لاستیک با توجه به توقع مالک از خودرو و هندلینگ آن، متفاوت خواهد بود.  پهنای لاستیک بر قیمت و چندین ویژگی دیگر مانند چسبندگی، صدا، راحتی رانندگی و ظاهر تأثیر می گذارد.

ما انتخاب های زیادی در مورد اندازه لاستیک ها داریم. اما چرا ما این همه انتخاب داریم؟ آیا لاستیک های پهن تر از هر نظر بهتر نیستند؟ خوب، اگرچه لاستیک‌ها با افزایش سرعت خودروها پهن‌تر می‌شوند، اما این لزوماً به این معنی نیست که شما باید به سمت پهن‌ترین اندازه بروید، و در این مقاله، دلیل آن را به شما می‌گویم.

ابتدا اجازه دهید یک معیار از آنچه که یک تایر "پهن" در نظر گرفته می شود تعیین کنیم. هر خودرو دارای لاستیکی با ابعادی است که روی دیواره کناری حک شده است. برای اهداف این مقاله، ما هر لاستیک پهن‌تر از لاستیک اصلی را «لاستیک پهن» در نظر می‌گیریم.  پس بیایید ادامه دهیم.

مزایا و معایب لاستیک های پهن تر

امروزه لاستیک های پهن تر به چند دلیل بسیار خوب بسیار محبوب شدند. اول اینکه آنها، به خصوص در خودروهایی با ظاهر تهاجمی تر ، بسیار زیباتر از تایرهای باریک به نظر می رسند. اما مهمتر از آن، لاستیک های پهن تر، در تئوری، چسبندگی بهتری را فراهم می کنند. این به لطف سطح تماس بزرگتر است که اصطکاک را افزایش می دهد و چسبندگی را بهبود می بخشد. در نتیجه، لاستیک پهن تر، چسبندگی بهتری را در سطوح خشک و همچنین در جاده های مرطوب به شما می دهد. اگر یک خودرو خاص را با لاستیک‌های باریک‌تر و پهن‌تر مقایسه کنید، خط ترمز با لاستیک‌های پهن‌تر، کوتاه‌تر می‌شود. علاوه بر این، خودرو می تواند با سرعت بیشتری در پیچ ها حرکت کند و با لغزش چرخ کمتر شتاب بگیرد. به لطف همه این مزایا، تایرهای پهن تر به طور کلی ایمن تر هستند.

البته تایرهای پهن تر معایبی نیز دارند. آنها خیلی سریع نیستند. به دلیل اصطکاک اضافه، تایرهای پهن تر مقاومت غلتشی بالاتری دارند که موجب افزایش مصرف سوخت می­شود. آنها همچنین سنگین‌تر هستند و معمولاً برای رینگ‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر قرار می‌گیرند، که باز هم بر مصرف سوخت تأثیر می‌گذارد. ناگفته نماند که لاستیک های پهن تر معمولاً فاق کوتاهتری دارند که تأثیر منفی بر کیفیت سواری دارد، یعنی دست انداز جاده را بیشتر احساس خواهید کرد  و به دلیل سطح تماس گسترده تر، نویز بیشتری در سرعت دارند. به علاوه، لاستیک های باریک بهتر از لاستیک های پهن در برف شل و لجن کار می کنند. لاستیک‌های پهن‌تر به نوبه خود چسبندگی بیشتری روی سطوح سخت دارند.

مسئله دیگری که ممکن است شما را از خرید لاستیک پهن برای خودرو منصرف کند، آسیب‌هایی است که این نوع لاستیک به سیستم تعلیق و جلوبندی خودروی شما وارد می‌کند. استفاده از لاستیک‌های پهن باعث می‌شوند جلوبندی و سیستم تعلیق زودتر مستهلک شده و هزینه‌های تعمیر و نگهداری زیادی را به شما تحمیل کنند.

مزایا و معایب لاستیک های باریک تر

لاستیک‌های باریک‌تر به غیر از ایجاد راحتی بیشتر و صرفه‌جویی در مصرف بنزین، مزایای دیگری نیز دارند. مهمتر از همه، به لطف شکل آنها، آنها مقاومت بالاتری در آب پلنینگ دارند. در حالی که یک لاستیک پهن شناور می شود، لاستیک باریک تر از یک گودال آب عبور می کند. در بیشتر موارد، لاستیک پهن‌تر همچنان در شرایط بارانی چسبندگی بهتری ایجاد می‌کند، اما در باران بسیار شدید مجموعه‌ای از لاستیک‌های باریک‌تر قابل اعتمادتر هستند.

علااوه بر این، لاستیک های باریک تر در جاده های پوشیده از برف بهتر هستند. به لطف سطح تماس کمتر، آنها فشار سطحی بالاتری را ایجاد می کنند که باعث افزایش چسبندگی روی برف و یخ می شود.  این اختلاف ناچیز نیست، به خصوص اگر اختلاف عرض بیش از 30 میلی متر باشد. اما بزرگترین مزیت لاستیک های باریک تر این است که ارزان تر هستند بدون اینکه کارایی زیادی را به خطر بیندازند.  بنابراین، اگر بودجه کافی ندارید، توصیه می کنم همیشه همان اندازه لاستیک های فابریک خود را نصب کنید.

کلام آخر

در حالی که انتخاب لاستیک پهن یا باریک بسته به علاقه شخصی شما دارد، اما اگر بین قرار دادن لاستیک های پهن تر یا نگه داشتن لاستیک های اصلی قرار دارید، باید از مواردی آگاه باشید.

  • لاستیک فابریک که در مدل خودرو به کار گرفته شدند، از نظر ایمنی، راحتی و مصرف سوخت مورد آزمایش قرار گرفته اند. بنابراین من پیشنهاد می‌کنم لاستیک با سایز فابریک را حفظ کنید. به این ترتیب، وسیله نقلیه شما همچنان در سطح بسیار بالایی کار خواهد کرد و راحتی رانندگی و مصرف سوخت را قربانی نخواهید کرد.
  • اگر واقعاً می‌خواهید ظاهر خودروی خود را بهبود ببخشید یا به چسبندگی بیشتر نیاز دارید، می‌توانید از لاستیک‌های پهن‌تر استفاده کنید. با این حال، مطمئن شوید که مدل‌های جدید از کیفیت مشابهی برخوردار هستند ، تایر باریک با کیفیت بالا بهتر از یک تایر پهن فوق‌العاده ارزان عمل می‌کند.
  • در انتخاب سایز پهن­تر، مطمئن ‌شوید که لاستیک‌ها متناسب با خودروی شما هستند و گلگیرها را مالش نمی‌دهند و در عین حال چسبندگی را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشند.
  • در خرید لاستیک توان مالی، شرایط آب و هوایی منطقه محل تردد و کیفیت برند را در نظر بگیرید.
  • خرید لاستیک با قیمت مناسب را از سایت های معتبری مثل همپالاستیک که برندهای متنوعی دارد، انجام دهید.